perjantai 7. maaliskuuta 2014

SWOT vai TOWS

Ryhdyinpä sitten taas opisekelemaan, sähköistä markkinointia yrittäjille suunnatulla oppisopimuksella.

Kurssin alussa arvioidaan tietenkin nykytilannetta, lähtötasoa, asetetaan tavoitteita ja katsellaan, mihin tämä maailma on menossa.
.
Piirsin itselleni SWOT:n ja aloin sitä täytämään. Mutta huomasin, että joku häiritse, mutta mikä? Tajusin, että niin on käynyt ennenkin. En ole koskaan tykännyt SWOT:sta - miksi?

Pysähdyin miettimään ja tajusin sitten syyn. Olen aina piirtänyt kentät kuten alla ja uskonut, että se on se oikea tapa. Tuo kirjainten järjestys on ohjannut orjallisesti toimintaani ja kun olen sen joskus sattumoisin näin piirtänyt, niin olen sitten kritiikittä sitä kaavaa toistanut.

Tässä nelikentässä vahvuudet ja erityisesti heikkoudet korostuvat, toimintaympäritön mahdollisuudet jäävät vähimmälle huomiolle. Heikkoudet ja uhat ovat ikään kuin esteenä aikajanalla.

Yritin kumminkin täyttää nelikenttää aloittamalla minulle tärkeimmistä, mahdollisuuksista, jatkaen uhkien ja heikkuksien kautta vahvuuksiin. Ei toiminut, ärsytus vain nousi nousemistaan.

Tarkennuksena on ehkä hyvä kertoa, että miellän SWOT:n seuraavasti: vahvuudet ja heikkoudet on se pohja, jolta ponnistetaan - oma sisäinen tila tässä ja nyt, osaaminen, resurssit, tapa toimia jne.

Mahdollisuudet ja uhat ovat puolestaan tulevaisuudessa ja siinä toimintaympäristössä, jossa elämme ja jonka tarpeita tyydyttäen leipämme jatkossa hankimme. Tähän sähköisen markkinoinnin viitekehykseen tuoden: netin kehitys, sen mediat ja mistä asiakkaat ratkaisuja ongelmiinsa hakevat.

Pyörittelin kenttiä eri järjestykseen ja seuraavat tuntuivat parhaalta. Tuli parempi fiilis ja ajatus alkoi taas kulkemaan reippaammin. Mutta miksi?


 
Ainakin minä ja ilmeisesti suurin osa ihmisistä hahmottaa ajan vasemmalta oikealle niin, että menneisyys on vasemmalla tai takana ja tulevaisuus puolestaan edessä tai oikealla.
 
Tärkeimmät asiat ovat yleensä ylhäällä ja vähemmän tärkeät alempana. Ainakin minulla. 
 
Vasemman puoleisessa SOWT:ssa tulevisuuden toimintaympäristö on sijoitettu aikajanalla tulevaisuuteen. Oikeanpuoleisessa sisäiset heikkoudet ja vahvuudet ovat ikään kuin kivijalka, jonka päälle rakennetaan uutta taloa, tulevaisuutta.
 
Nelikenttähän on tietenkin vasta alku ja ristiintaulukoimalla saadaan syntymään analyysi, joka luo strategiavaihtoehdot. Siinäkin kannattaa mettiä, mihin unelmastrategian ainekset sijoittaa, jotta ne lähtevät ohjaamaan ajattelua ja valintoja.
 
 
 
Minä hahmotan asiat mielelläni kuvina, muistan ne paremmin ja mielleavaruudessani tulevaisuus on oikealla. Jatkossa minun SWOT:ini on TOWS.

 
Mitenkäs sinulla?
 
 
 
 

1 kommentti:

  1. On erittäin ymmärrettävää, että SWOT ei nykyihmisiä enää tunnu palvelevan. Se on keksitty 60-luvulla palvelemaan sen aikaisissa toimintaympäristöissä.

    VastaaPoista